Methodologie
Voor dit onderzoek is gekozen voor een kwalitatieve onderzoeksopzet, omdat we als onderzoekers proberen de context van het Estse onderwijs te begrijpen. Hiertoe gaan wij in gesprek met betrokkenen, om zo de verhalen en onderliggende motivaties te leren kennen.
Dit onderzoek is gelimiteerd door de beperkte tijd van uitvoer. De resultaten worden binnen enkele dagen verzameld. Bij de verschillende verzamelingsmethoden zijn alle onderzoekers aanwezig, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van de dataverzameling. De resultaten zijn echter niet generaliseerbaar, omdat de onderzoekspopulatie (onder meer vanwege de kleine onderzoeksgroep) te laag is (Thomas, 2017, p. 150). Hierdoor is de populatie geen representatie van het gehele Estse onderwijs. De resultaten blijven dus contextgebonden.
Verder is er sprake van triangulatie doordat er met diverse betrokkenen wordt gesproken. Iedere betrokkene heeft zijn eigen invalshoek, zoals leerlingen, leerkrachten en overheidsmedewerkers. Naast de onderzoekerstriangulatie draagt deze methodologische triangulatie (Thomas, 2017, p. 153) bij aan de betrouwbaarheid en validiteit van het onderzoek.
Het is evident dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de verzamelde gegevens. De onderzoekers hebben op voorhand een onderzoeksopzet gemaakt en zij verwoorden de verzamelde gegevens transparant en navolgbaar. Participanten wordt gevraagd om toestemming alvorens zij deelnemen aan een onderzoeksactiviteit (informed consent) (Robson & McCartan, 2016). Zij hebben de mogelijkheid om te weigeren. Aan de leerlingen die aanwezig zijn ten tijde van de observatie wordt geen toestemming gevraagd om pragmatische redenen. Door de resultaten anoniem te beschrijven zijn de resultaten nooit herleidbaar naar individuele respondenten.
Deelvraag | Dataverzamelingstechnieken en respondenten | Analysemethode |
Wat zijn digitale informatievaardigheden? | Literatuurreview | Hiervoor is geen systematische methode gebruikt. |
Hoe komen digitale informatievaardigheden terug in de praktijk in het Estse onderwijs? | Focusgroep met leerkrachten van Laululind Kindergarten | Field notes |
Focusgroep met leerkrachten van Tartu International School | Field Notes | |
Vraaggesprek met grade 8 leerlingen van Tartu International School | Field notes | |
Observatie in de school | Thematische analyse | |
Hoe worden digitale informatievaardigheden verwoord in het curriculum? | Focusgroep met leerkrachten van een Laululind Kindergarten | Field notes |
Focusgroep met leerkrachten van Tartu International School | Field notes | |
Semigestructureerd interview met Margus Pedaste | Condenseren | |
Observatie in de school | Thematische analyse | |
Is er controle op het gebruik van digitale informatievaardigheden in de verschillende onderdelen van het curriculum? | Focusgroep met leerkrachten van een Laululind kindergarten | Field notes |
Focusgroep met leerkrachten van Tartu International School | Field notes | |
Semigestructureerd interview met Margus Pedaste | Condenseren | |
Observatie in de school | Thematische analyse | |
Kent het Estse onderwijs een doorlopende leerlijn met betrekking tot digitale informatievaardigheden? | Literatuurreview | Hiervoor is geen systematische methode gebruikt. |
Semigestructureerd interview met Margus Pedaste | Condenseren | |
Observatie in de school | Thematische analyse | |
Culturele activiteit gekoppeld aan de onderzoeksvraag: Op zoek naar de vraag of en hoe de digitale competenties en de cultuur van digitale geletterdheid zich uiten/zich weerspiegeld weten in een andere educatieve setting dan het onderwijs. | Museumbezoek |