Literatuur
ACRL. (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education. Geraadpleegd op 7 november, van http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework
Avvisati, F., Echazarra, A., Givord, P. & Schwabe, M. (2019). Program for International Student Assessment (PISA). Country note. Estonia. Paris: OECD Publishing. Geraadpleegd op 23 januari 2024, van https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_EST.pdf.
Beblavý, M., Baiocco, S. e.a. (2019). Index of readiness for digital lifelong learning: Changing how Europeans upgrade their skills. Publications Office of the European Union. https://www.ikanos.eus/wp-content/uploads/2019/12/Index-of-Readiness-for-Digital-Lifelong-Learning.pdf
Boetje, J. & Heitink, M. C. (2024). Digitale informatievaardigheden effectief onderwijzen. Onderwijskennis.nl (NRO). Geraadpleegd op 5 november 2024, van www.onderwijskennis.nl/node/5315.
Eisenschmidt, E., Heidmets, M., Kitsing, M., Kasesalk, M. & Vanari, K. (2023). Aim High and Work Hard. Building a World-Class Learning System in Estonia. National Center on Education and the Economy.
Estonian Ministry of Education and Research. (2021). Estonian curriculum guidelines for digital literacy. Ministry of Education and Research.
Education Estonia. (2021). ProgeTiger. Estonian way to create interest in technology. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://www.educationestonia.org/progetiger/
Haridus– ja Noorteamet (z.j.). Digipädevus. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://digipadevus.ee/
International Baccalaureate Organization. (2015). MYP: From principles into practice. International Baccalaureate Organization.
Kallas, K., & Pedaste, M. (2022). How to Improve the Digital Competence for E-Learning? Applied Sciences, 12(13), p. 1-12. https://doi.org/10.3390/app12136582
Pedaste, M. (2020). The role of digital skills in inquiry-based learning in Estonia. Journal of Educational Technology Research and Development, 68(4), p. 1435-1450.
Pedaste, M., Kallas, K., & Baucal, A. (2023). Digital competence test for learning in schools: Development of items and scales. Computers & Education, 203(9), p. 1 – 19. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104830
Robson, C. & McCartan, K. (2016). Real World Research. Wiley.
SLO. (2024, maart 27). Leerlijnen. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/rekenen-wiskunde/leerlijnen/
SLO. (2024, mei 16). 21e-eeuwse vaardigheden. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://www.slo.nl/thema/meer/21e-eeuwsevaardigheden/
Stellmach, R. (2016) Een internationale vergelijking van digitale geletterdheid in het curriculum [Bachelorthese]. Universiteit Twente. https://essay.utwente.nl/71488/
Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. SLO.
Thomas, G. (2017). How to do your research project. A guide for students. SAGE.
Van der Kaap, A. & Schmidt, V. (2007). Naar een leerlijn informatievaardigheden. SLO.
Van Rooyen, L. (2021). Digitale geletterdheid. Ontwikkelingen en uitdagingen in het curriculum po en onderbouw vo. SLO.
Bijlagen
Interviewvragen
Interviewnummer | Vragen (eerst in het Nederlands) |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 | Overlap met vragen vanuit de andere interviews.
Voorstel voor focus: Zien / meten zij verschil in de digitale competenties van studenten door de jaren heen?
|