Bronnen & Bijlagen

Literatuur  

ACRL. (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education. Geraadpleegd op 7 november, van http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework 

Avvisati, F., Echazarra, A., Givord, P. & Schwabe, M. (2019). Program for International Student Assessment (PISA). Country note. Estonia. Paris: OECD Publishing. Geraadpleegd op 23 januari 2024, van https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_EST.pdf. 

Beblavý, M., Baiocco, S. e.a. (2019). Index of readiness for digital lifelong learning: Changing how Europeans upgrade their skills. Publications Office of the European Union. https://www.ikanos.eus/wp-content/uploads/2019/12/Index-of-Readiness-for-Digital-Lifelong-Learning.pdf 

Boetje, J. & Heitink, M. C. (2024). Digitale informatievaardigheden effectief onderwijzen. Onderwijskennis.nl (NRO). Geraadpleegd op 5 november 2024, van www.onderwijskennis.nl/node/5315. 

Eisenschmidt, E., Heidmets, M., Kitsing, M., Kasesalk, M. & Vanari, K. (2023). Aim High and Work Hard. Building a World-Class Learning System in Estonia. National Center on Education and the Economy.   

Estonian Ministry of Education and Research. (2021). Estonian curriculum guidelines for digital literacy. Ministry of Education and Research. 

Education Estonia. (2021). ProgeTiger. Estonian way to create interest in technology. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://www.educationestonia.org/progetiger/ 

Haridus– ja Noorteamet (z.j.). Digipädevus. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://digipadevus.ee/ 

International Baccalaureate Organization. (2015). MYP: From principles into practice. International Baccalaureate Organization. 

Kallas, K., & Pedaste, M. (2022). How to Improve the Digital Competence for E-Learning? Applied Sciences, 12(13), p. 1-12. https://doi.org/10.3390/app12136582 

Pedaste, M. (2020). The role of digital skills in inquiry-based learning in Estonia. Journal of Educational Technology Research and Development, 68(4), p. 1435-1450. 

Pedaste, M., Kallas, K., & Baucal, A. (2023). Digital competence test for learning in schools: Development of items and scales. Computers & Education, 203(9), p. 1 – 19. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104830 

Robson, C. & McCartan, K. (2016). Real World Research. Wiley 

SLO. (2024, maart 27). Leerlijnen. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/rekenen-wiskunde/leerlijnen/ 

SLO. (2024, mei 16). 21e-eeuwse vaardigheden. Geraadpleegd op 7 november 2024, van https://www.slo.nl/thema/meer/21e-eeuwsevaardigheden/  

Stellmach, R. (2016) Een internationale vergelijking van digitale geletterdheid in het curriculum [Bachelorthese]. Universiteit Twente.  https://essay.utwente.nl/71488/ 

Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. SLO. 

Thomas, G. (2017). How to do your research project. A guide for students. SAGE.  

Van der Kaap, A. & Schmidt, V. (2007). Naar een leerlijn informatievaardigheden. SLO.  

Van Rooyen, L. (2021). Digitale geletterdheid. Ontwikkelingen en uitdagingen in het curriculum po en onderbouw vo. SLO.  

Bijlagen  

Interviewvragen  

Interviewnummer  

Vragen (eerst in het Nederlands)  

1 

  • Welke activiteiten bieden jullie de leerlingen als het gaat om informatievaardigheden? Wordt dit geïntegreerd of separaat aangeboden?  

  • Op basis van welk fundament of welke visie leren jullie de leerlingen informatievaardigheden?  

  • In hoeverre is het plan dat enkele jaren gelden werd opgesteld ‘leven lang leren strategie 2020’ (Stellmach et al., 2016) verwezenlijkt? Welke resultaten heeft dit opgeleverd? Wat betekent dit voor de onderwijspraktijk?  

  • Hoe gaan jullie om met de nadelen van een digitale cultuur?  

  • Hoe ziet de digitale infrastructuur rondom het leren eruit?  

  • Op welke manier meten jullie de digitale competenties?  

  • Hoe komen jullie aan lesmateriaal? Wordt dit centraal gefaciliteerd of wordt dit gemaakt door commerciële instanties?  

2 

 

3 

  • Welke strategie heeft Estland de afgelopen jaren gehanteerd rondom de implementatie van digitale vaardigheden in het onderwijs?  

  • Wat is de rol van de overheid in deze strategie? Wat waren hiervan voor- en nadelen?  

  • Op welke manier wordt de autonomie van de leerkrachten gegarandeerd?  

4 

Overlap met vragen vanuit de andere interviews.  

 

Voorstel voor focus:  

Zien / meten zij verschil in de digitale competenties van studenten door de jaren heen?